Ενεργειακή ΔιατροφήΣυμβουλές-Άρθρα

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΩΝ

 

Αναμφισβήτητα τα δημητριακά είναι μία πολύ σημαντική κατηγορία τροφών για τον άνθρωπο αφού είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά υψηλής βιολογικής αξίας όπως πρωτεΐνες, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία (yin συστατικά). Γιαυτό αποτελούν την βάση της διατροφικής πυραμίδας και θα πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά σε διάφορες μορφές.

Συγκεκριμένα, οι σπόροι των δημητριακών που είναι η μη επεξεργασμένη τους μορφή, υπάγονται στην κατηγορία των αμυλούχων υδατανθράκων (καλαμπόκι, ρύζι, βρόμη κλπ.) και σύμφωνα με την κινέζικη ενεργειακή διατροφή, οι περισσότεροι εξ΄ αυτών κατηγοριοποιούνται στο στοιχείο ξύλο, ενώ οι υπόλοιποι, στα άλλα 3 στοιχεία (Φωτιά, Γη, Μέταλλο) εκτός του στοιχείου Νερού (το οποίο δεν έχει δημητριακά αλλά τα όσπρια εδώ «παίζουν» το ρόλο των δημητριακών) .

Από την μία όσο πιο λευκά είναι τα δημητριακά, τόσο πιο επεξεργασμένα είναι (έχουν περισσότερο yin και υγρασία, όπως π.χ. το αλεύρι) αλλά και πιο εύπεπτα. Επίσης οι νιφάδες των δημητριακών (π.χ. μούσλι, ντίνκελ, φαγόπυρο, corn flakes κ.ά.) που είναι μία επεξεργασμένη μορφή, δεν πρέπει τις καταναλώνουμε ωμές γιατί γίνονται σαν «λάσπη» στον οργανισμό, ειδικά στον πεπτικό σωλήνα και δημιουργείται πλεονάζουσα υγρασία. Αντιθέτως, ο χυλός από πίτουρο δημητριακών (ζεστός και υγρός) κάνει καλό στο στομάχι ειδικά το βράδυ (χωρίς ξηρούς καρπούς γιατί είναι δύσπεπτοι), όχι όμως σε άτομα που έχουν υγρασία στο πεπτικό, εκτός και αν είναι νηστικοί εντελώς. Προσοχή βέβαια στην ποσότητα!

Από την άλλη, οι σπόροι των δημητριακών είναι πιο δύσπεπτοι από τις υπόλοιπες μορφές που κυκλοφορούν στην αγορά και ειδικά οι μη αποφλοιωμένοι (εξαιρούνται: το yi yi ren, το mochi, το grunkern, ο αμάρανθος, το φαγόπυρο, το κεχρί και η κινόα). Έχουν πιο πολύ qi, για αυτό θα πρέπει να τους μουλιάζουμε αποβραδίς και μετά να τους μαγειρεύουμε μαζί με τα υπόλοιπα υλικά της επιλογής μας.

Γενικά σε μία ισορροπημένη ιδιοσυγκρασία, η κινέζικη ενεργειακή διατροφή συστήνει 60%-70% φρούτα-δημητριακά-λαχανικά (υδατάνθρακες), 30%-40% ζωική πρωτεΐνη & λίπος, συν κίνηση. Τα Δημητριακά τα βρίσκουμε σε διάφορες μορφές:

  • Σε σπόρους αποφλοιωμένους (η φυσική τους μορφή) και μη
  • Σε Πίτουρο (καλή επιλογή, πιο εύπεπτο, όμως όχι ωμό)
  • Σε Νιφάδες (όχι ωμές)
  • Σε ρόφημα (δροσερό έως κρύο, yin, καλή επιλογή είναι του ρυζιού ή ντίνκελ)
  • Σε Αλεύρι ολικής ή όχι (επεξεργασμένη μορφή, το ολικής είναι πιο δύσπεπτο)
  • Σε Ζυμαρικά (επεξεργασμένη μορφή και δύσπεπτη)

Σύμφωνα με την TCM (Traditionl Chinese Medicine), όλα τα επεξεργασμένα δημητριακά (πίτουρα, νιφάδες, ρόφημα, ζυμαρικά, αλεύρι) υπάγονται στο στοιχείο Γη και η θερμική τους δράση είναι πιο δροσερή ή κρύα από τους σπόρους. Τα 3 πρώτα τα παρασκευάζουμε και τα καταναλώνουμε είτε με αποξηραμένα φρούτα, ξηρούς καρπούς και αρωματικά-κινητικά μπαχαρικά για πρωινό, το αλεύρι για αρτύματα και ψωμί, ενώ τα ζυμαρικά όπως τα κλασσικά-παραδοσιακά που γνωρίζουμε (το ρόφημα είναι η πιο yin εκδοχή των δημητριακών).

Οι σπόροι που είναι η φυσική μορφή και μη επεξεργασμένη των δημητριακών, τους μαγειρεύουμε για πρωινό ή βραδινό, όπως και τις νιφάδες (porridge), ή τους βάζουμε σε φαγητά στα οποία χρησιμοποιούμε ρύζι, όπως π.χ. γεμιστά με πλιγούρι και yi yi ren, σπανακόρυζο με ρύζι και κεχρί (ανάμεικτα) ή πιλάφι με grunckern κλπ.

Λέει πολύ ορθά ένα γνωμικό: «θρέψου από αυτό που ευδοκιμεί στον τόπο σου». Ιδανικά θα πρέπει να προτιμάμε τρόφιμα από τον τόπο μας ή την χώρα που ζούμε, για να εναρμονιζόμαστε και να συντονιζόμαστε με το περιβάλλον μας! Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που δεν επαρκεί αυτό, γιατί οι ενεργειακές μας ανάγκες είναι περισσότερες ή διαφορετικές και χρειάζεται επιπλέον υποστήριξη ο οργανισμός μας. Τότε θα στραφούμε αναγκαστικά και σε προϊόντα του εξωτερικού, λαμβάνοντας υπόψη βέβαια και την ιδιοσυγκρασία μας. Στο εμπόριο μπορούμε να βρούμε διάφορα είδη δημητριακών όχι μόνο ελληνικά, αλλά και από διάφορες χώρες προέλευσης και με εξαιρετικές ιδιότητες για την θρέψη και την τόνωση του οργανισμού μας.

Έτσι τα παρακάτω δημητριακά που ακολουθούν, είναι τα πιο γνωστά και διαδεδομένα στην Δυτική και Ανατολική διατροφή ενώ τα βρίσκουμε πολύ εύκολα κυρίως στις βιολογικές αγορές:

  • Βρώμη
  • Σιτάρι
  • Μαυραγάνι
  • Πλιγούρι
  • Ρύζι (όλα τα είδη)
  • Ρύζι mochi
  • Yi Yi ren
  • Κριθάρι
  • Grunckern
  • Σίκαλη
  • Καμούτ
  • Πτισάνης
  • Ζέα
  • Ντίνκελ
  • Καλαμπόκι (δημητριακό-λαχανικό)
  • Αμάρανθος (ψευδοδημητριακό)
  • Φαγόπυρο (ψευδοδημητριακό)
  • Κινόα (ψευδοδημητριακό)
  • Κεχρί (ψευδοδημητριακό)