Διάφορα

ΤΑ «5 ΠΝΕΥΜΑΤΑ» ΣΤΗΝ TCM

Σύμφωνα με την Ταοϊστική Φιλοσοφία, την Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική (TCM) και τον κύκλο των 5 στοιχείων (ξύλο, φωτιά, γη, μέταλλο, νερό) υπάρχουν 5 πνεύματα (ψυχές) που εδρεύουν στα αντίστοιχα 5 yin όργανα:

  • Στο ήπαρ το πνεύμα “Hun”
  • Στην καρδιά το πνεύμα “Shen”
  • Στον σπλήνα-πάγκρεας το πνεύμα “Yi”
  • Στους πνεύμονες το πνεύμα “Po’”
  • Στους νεφρούς το πνεύμα “Zhi”

Ο Κομφούκιος (551 π.Χ. – 479 π.Χ.) θεωρούσε την καρδιά το σημαντικότερο και ζωτικής σημασίας όργανο, για αυτό την αποκαλούσε «ηγεμόνα».  Η Καρδιά, έλεγε ο ίδιος, συνδέεται επίσης με τα συναισθήματα και τις επιθυμίες. Οι ηθικές επιθυμίες της Καρδιάς οδηγούν στους “τέσσερις βλαστούς”.

Ο κινέζος φιλόσοφος Meng Zi (372 π.Χ.-288 π.Χ.), τοποθετεί την Καρδιά στο κέντρο της ανθρώπινης φύσης και επίσης στην “κορυφή” μιας ιεραρχίας ενώ υπάρχουν τέσσερις αρχικές τάσεις στην καρδιά («βλαστοί»). Κάλεσε αυτές τις αρχικές τάσεις, «τέσσερις καρδιές»: να βλαστήσουν στις Κομφουκιανές ιδιότητες της συμπόνιας (ren), της δικαιοσύνης (yi), της τελετουργικής ευπρέπειας (li) και της σοφίας (zhi). Έτσι:

  • Συμπόνια, η Καρδιά της συμπόνιας είναι ο βλαστός της καλοσύνης (ren 仁)
  • Ντροπή, η Καρδιά της ντροπής είναι ο βλαστός της δικαιοσύνης (yi 義)
  • Σεμνότητα (μετριοφροσύνη) και ευγένεια (ή σεβασμός), η Καρδιά της μετριοφροσύνης είναι ο βλαστός της τελετουργικής ευπρέπειας (li 禮)
  • Το σωστό και το λάθος (δηλαδή η ικανότητα να ξεχωρίζεις το σωστό από το λάθος), η καρδιά του σωστού λάθους είναι ο βλαστός της σοφίας (zhi 智)

Να θυμάστε ότι οι παραπάνω “τέσσερις καρδιές” μπορούν να γίνουν κατανοητές μόνο στο πλαίσιο της φιλοσοφίας και της ηθικής του Κομφούκιου. Οι Ren , Yi , Li και Zhi είναι οι τέσσερις βασικές ιδιότητες του Κομφούκιου που εξασφάλιζαν την αρμονία στο άτομο, την οικογένεια, την κοινωνία και το κράτος.

Το “Shen” (το ένα από τα “5 πνεύματα”) φιλοξενείται στην καρδιά. Η κατεύθυνσή του είναι o νότoς και η πλανητική ενέργεια που συνδέεται είναι αυτή του Άρη. Σχετίζεται με την νόηση που προέρχεται από την καρδιά, αλλά και με όλες τις συναισθηματικές και πνευματικές εκφάνσεις οι οποίες απαρτίζουν ένα ανθρώπινο ον. Για αυτόν τον λόγο το Shen δεν συνδέεται μόνο με την καρδιά, αλλά εμπεριέχει επίσης όλα τα συναισθηματικά, διανοητικά και πνευματικά στοιχεία όλων των άλλων και κυρίως των Yin οργάνων (κατά συνέπεια θεωρείται και συντονιστής όλων αυτών). Το Shen είναι μία από τις ζωτικές ουσίες του σώματος. Είναι ο πιο λεπτός και μη υλικός τύπος Qi (ενέργεια). Οι περισσότεροι συντάκτες μεταφράζουν τη λέξη Shen ως «πνεύμα», άλλοι προτιμούν να μεταφράζουν το Shen της Καρδιάς ως «νου» αντί ως «πνεύμα», ή «ψυχή».

Η ανθρώπινη συνειδητότητα δηλώνει την παρουσία του Shen. Το Shen συνδέεται με την δύναμη της ανθρώπινης προσωπικότητας, με την ικανότητα να σκεφτόμαστε, να διαφοροποιούμε, να επιλέγουμε, να αποφασίζουμε ή όπως λέει ένα αρχαίο ρητό είναι ‘’η συνειδητότητα που λάμπει στα μάτια μας, όταν είμαστε πραγματικά ξύπνιοι’’.

Το Shen δημιουργείται με τον ίδιο τρόπο όπως το Jing (πεμπτουσία). Ο κάθε γονέας συνεισφέρει στην δημιουργία του Shen του βρέφους. Εκτός αυτού όμως, μετά την γέννηση, ανοικοδομείται συνεχώς.  Αν και το Shen εκφράζεται με το ‘’Πνεύμα’’, κατέχει και μια υλική άποψη. Αντιπροσωπεύει μια στοιχειώδη ουσία του σώματος και έχει νόημα στην ιατρική μόνο σε εξάρτηση με το σώμα. Είναι με τον ίδιο τρόπο ένα τμήμα του σώματος, όπως τα έντερα. Η δυτική διαχωριστική άποψη πνεύματος και σώματος είναι ξένη για την Ταοϊστική αντίληψη.

Σε έναν υγιή άνθρωπο, το Shen είναι η ικανότητα να σχηματίζει ιδέες και η επιθυμία να ζήσει, δηλαδή να θέλει να μάθει από την ζωή. Όταν το Shen βρίσκεται σε δυσαρμονία, τότε τα μάτια χάνουν την λάμψη τους, η σκέψη θολώνει. Κάποιος που υποφέρει από μια δυσαρμονία του Shen είναι νωθρός και ξεχνά, υποφέρει από διαταραχές ύπνου, αντιδρά ακατάλληλα και απροσάρμοστα στους ερεθισμούς του περιβάλλοντός του, π.χ. με ασυναρτησίες. Ακραία δυσαρμονία του Shen επιφέρει αναισθησία ή και βίαιη, μανιώδη παραφροσύνη.

Όλα αυτά σημαίνουν ότι η κατάσταση της καρδιάς και του αίματος επηρεάζουν τις νοητικές και συναισθηματικές δραστηριότητες. Οι σημαντικότερες πέντε είναι οι εξής:

  • Ψυχική δραστηριότητα που εμπεριέχει και συναισθήματα
  • Συνείδηση
  • Μνήμη
  • Σκέψη
  • Ύπνος

Όταν η καρδιά είναι ισχυρή και υπάρχει αρκετό αίμα, τότε η ψυχική δραστηριότητα είναι φυσιολογική, η συναισθηματική ζωή είναι ισορροπημένη, η συνείδηση καθαρή (διαυγής), η μνήμη ακριβής, η σκέψη οξεία και ο ύπνος βαθύς. Όταν υπάρχει αδυναμία της καρδιάς και του αίματος, μπορεί να υπάρχουν ψυχικά προβλήματα όπως: κατάθλιψη, διαταραχές μνήμης, θολωμένη σκέψη, αϋπνία, υπνηλία και σε ακραίες περιπτώσεις αναισθησία. Έτσι θα μπορούσε π.χ. η νόηση νοητικά καθυστερημένων παιδιών να τονωθεί και να υποστηριχτεί μέσω μιας ενδυνάμωσης της καρδιάς. Στην κλασική κινεζική άποψη του κόσμου, το μυαλό δεν μπορεί να διαχωριστεί από την Καρδιά. Το γνωστικό είναι αδιάσπαστο από το συναισθηματικό. Η λειτουργία της καρδιάς να φιλοξενεί το Shen εξαρτάται από μια σταθερή και επαρκή θρέψη του αίματος, όμως και αντίστροφα η καρδιά χρειάζεται το Shen ώστε να εκτελέσει την αποστολή της διοίκησης του αίματος.

Εκτός των άλλων, ο Giovanni Maciocia υποστηρίζει: «Πιστεύω ότι αυτό το κομμάτι του χαρακτήρα για το «Shen» αντικατοπτρίζει μια εξαιρετικά σημαντική λειτουργία του Shen, δηλαδή την ικανότητα να «επεκτείνεται» προς τα έξω, να προβάλλει προς τα έξω, να επικοινωνεί με άλλους: αυτό μας δίνει την δυνατότητα να σχετιζόμαστε με κόσμο και άλλα ανθρώπινα όντα και μας κάνει πραγματικά “ανθρώπινους”. Παρεπιπτόντως, αυτή η ικανότητα να “επεκταθεί” και να συνδεθεί, λείπει στα αυτιστικά παιδιά. Αυτή η δυνατότητα του Shen να «επεκτείνεται», εξαρτάται επίσης, εν μέρει, από τους κατοπτρικούς νευρώνες».

Όσον αφορά το θέμα της μετάφρασης του Shen (δηλαδή ως «μυαλό» ή «πνεύμα»), είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι, στις σοβαρές ψυχικές ασθένειες όπως η σχιζοφρένεια και η διπολική διαταραχή, το Shen λέγεται ότι «παρεμποδίζεται», ή είναι «νεφελώδες». Γνωρίζουμε ότι πάρα πολλοί μεγάλοι καλλιτέχνες, υπέφεραν από διπολική διαταραχή και είναι ξεκάθαρο στην περίπτωση τους ότι, το μυαλό είναι σκοτεινό, όχι το πνεύμα τους που ανέβηκε στα μεγάλα ύψη. Αυτό θα επιβεβαιώσει ότι το shen της Καρδιάς (θολωμένο σε ψυχικές ασθένειες) είναι πράγματι ο Νους.

Υπάρχει μια άλλη έννοια στη λέξη Shen που αναφέρεται συχνά σε σχέση με τη διάγνωση. Σε αυτό το πλαίσιο, η λέξη Shen υποδηλώνει μια ακαθόριστη και λεπτή ποιότητα «ζωής», «άνθησης», «φωτεινότητας» ή «λάμψης» που μπορεί να παρατηρηθεί στην υγεία. Αυτή η ποιότητα μπορεί να παρατηρηθεί στην επιδερμίδα, τα μάτια, τη γλώσσα και τον παλμό (ως διαγνωστικά εργαλεία). Το Shen της Καρδιάς είναι επιπροσθέτως υπεύθυνο για την ακοή, την όραση, τη γεύση και την οσμή. Πρακτικά όλοι οι φιλόσοφοι του Κομφούκιου και του Νέο-Κομφούκιου αναφέρουν τον έλεγχο των αισθήσεων από την Καρδιά (και το shen).

Στην συνέχεια, υποστηρίζει ο Ciovanni Maciocia: «Σημειώστε ότι, το “μυαλό” δεν είναι το ίδιο με το “συνείδηση”. Στην πραγματικότητα, πολλές από τις διανοητικές μας διαδικασίες είναι ασυνείδητες (ή μάλλον υποσυνείδητες). Δεν εννοώ εδώ “ασυνείδητο” με ψυχαναλυτική έννοια αλλά απλά με την έννοια ότι μερικές διαδικασίες, ακόμη και συναισθήματα, δεν φτάνουν στη συνείδηση. Το Shen σίγουρα συμμετέχει στη συνείδηση, αλλά τι γίνεται με τις ασυνείδητες διαδικασίες και τα συναισθήματα»; Νομίζω ότι το Shen συμμετέχει σε ασυνείδητες διαδικασίες, αλλά σε συνδυασμό με τη “Hun”, όσο και με τις σκέψεις και τα συναισθήματα και με το πόσο αφορά τα συναισθήματα».

Η μνήμη έχει δύο διαφορετικές έννοιες. Η ρητή μνήμη συνίσταται στη μνήμη γεγονότων και παρελθοντικών γεγονότων. Αυτό εξαρτάται από το Shen και επομένως από την καρδιά, αλλά και το σπλήνα (Yi) και τους νεφρούς (Zhi). Η μνήμη συνίσταται στη μνήμη των μυών (σπλήνας, yi), δηλαδή στην ανάμνηση του τρόπου χρήσης του ποδηλάτου, του χορού ή του πλεξίματος κλπ. Επιπλέον η μνήμη του πρόσφατου παρελθόντος συνδέεται με το shen (καρδιά), ενώ η μνήμη του μακρινού παρελθόντος σχετίζεται με τη zhi (νεφροί). Επίσης, η σκέψη (ή η γνώση) εξαρτάται από το Shen. Αν το shen είναι ισχυρό, η σκέψη θα είναι ξεκάθαρη. Εάν το Shen είναι αδύναμο ή διαταραγμένο, η σκέψη θα είναι αργή και θαμπή. Οι κινεζικοί χαρακτήρες για τη «σκέψη» (yi 意), και τη «συνείδηση» (si 思) έχουν τον ίδιο χαρακτήρα στη βάση τους με εκείνο της καρδιάς!

Η επίγνωση υποδεικνύει την ικανότητά μας για αυτογνωσία, αυτοεξέταση και σαφή αντίληψη της ταυτότητας του εαυτού μας. Το Shen της Καρδιάς είναι υπεύθυνο για την ταυτότητα του εαυτού μας ως άτομα. Αυτό χάνεται σε σοβαρές ψυχικές ασθένειες όπως η σχιζοφρένεια ή η διπολική νόσος και προκαλείται από την «απόφραξη» του Shen. Ωστόσο, η παρεμπόδιση του Shen μπορεί να εμφανιστεί σε διαφορετικούς βαθμούς σοβαρότητας και δεν οδηγεί πάντα σε σοβαρές ψυχικές ασθένειες.

Ο Edelman (κλινικός ψυχολόγος-νευροψυχολόγος), διακρίνει μεταξύ της πρωτογενούς και της ανώτερης τάξης συνείδησης λέγοντας: «Η πρωτογενής συνείδηση ​​- η ικανότητα δημιουργίας μιας ψυχικής σκηνής στην οποία ενσωματώνεται μια μεγάλη ποσότητα ποικίλων πληροφοριών για το σκοπό της καθοδήγησης της παρούσας ή της άμεσης συμπεριφοράς – συμβαίνει σε ζώα με δομές εγκεφάλου παρόμοιες με τις δικές μας. Τέτοια ζώα είναι σε θέση να κατασκευάσουν μια νοητή σκηνή αλλά, αντίθετα από εμάς, έχουν περιορισμένες σημασιολογικές ή συμβολικές ικανότητες και καμία πραγματική γλώσσα (Po’). Η συνείδηση ​​υψηλότερης τάξης βασίζεται στα θεμέλια που παρέχονται από την πρωτογενή συνείδηση ​​και συνοδεύεται από την αίσθηση του εαυτού και την ικανότητά της, στην αφυπνισμένη κατάσταση, να κατασκευάσει και να συνδέσει παρελθοντικές και μελλοντικές σκηνές. Στην πιο ανεπτυγμένη μορφή του, απαιτεί σημασιολογική και γλωσσική ικανότητα. Μόνο τα άτομα με συνείδηση ​​ανώτερης τάξης μπορούν να αναφέρουν συνειδητές καταστάσεις και να μιλούν για συνείδηση: συνειδητοποιούν ότι είναι συνειδητοί (Shen)».

Ακόμα, η συναισθηματική ζωή εξαρτάται από το Shen της Καρδιάς. Όσον αφορά τα συναισθήματα, μόνο το Shen (και επομένως η Καρδιά) μπορεί να τα αναγνωρίσει. Όταν λέμε (ή σκέφτομαι): “αισθάνομαι θυμωμένος” ή “αισθάνομαι λυπημένος” ποιός είναι ο “εγώ” που αισθάνεται θυμωμένος ή λυπημένος; Είναι το Shen της Καρδιάς! Φυσικά τα συναισθήματα επηρεάζουν σίγουρα όλα τα άλλα όργανα, αλλά μόνο το shen αναγνωρίζει, αισθάνεται και αξιολογεί. Για παράδειγμα, ο θυμός επηρεάζει το ήπαρ, αλλά το ήπαρ δεν μπορεί να το αισθανθεί, επειδή δεν στεγάζει το Shen. Μόνο η Καρδιά μπορεί να το αισθανθεί, επειδή αποθηκεύει το Shen που είναι υπεύθυνο για την διορατικότητα. Όταν κάποιος αισθάνεται λυπημένος, θυμωμένος ή ανήσυχος, είναι το Shen της Καρδιάς που αισθάνεται αυτά τα συναισθήματα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο όλα τα συναισθήματα επηρεάζουν τελικά την καρδιά (εκτός από άλλα ειδικά όργανα) και γι ‘αυτό το λόγο η άκρη της γλώσσας γίνεται κόκκινη στα συναισθηματικά προβλήματα από οποιοδήποτε συναίσθημα.

Ο Κομφούκιος δίδαξε ότι, η καλλιέργεια του ατόμου έγκειται στην αποκατάσταση της Καρδιάς – Ψυχής (Xin). Το μυαλό (Xin) είναι ο κύριος του ατόμου. Όταν ο έλεγχος του νου είναι σωστός, η συμπεριφορά του ατόμου δεν μπορεί να ξεφύγει . «Αν κάποιος μπορεί να διορθώσει το πρόσωπο, μπορεί κανείς να ρυθμίσει την οικογένεια … να κυβερνήσει το κράτος … και να ειρηνεύσει τον κόσμο». Επίσης ισχυρίζεται: «τα όργανα της όρασης και της ακοής δεν μπορούν να σκεφτούν και να παραπλανηθούν από εξωτερικά πράγματα». «Το όργανο της καρδιάς μπορεί να σκεφτεί, αλλά θα βρει την απάντηση μόνο αν το σκεφτεί. Διαφορετικά, δεν θα βρει την απάντηση. Αυτό είναι που μου έδωσε ο Ουρανός».

O Meng Zi με τη λέξη “σκέπτομαι”, εννοεί ότι δεν είναι μόνο η νοητική σκέψη, αλλά και η συναισθηματική, η ηθική και η εκούσια, δηλαδή η σκέψη μας για τα ηθικά καθήκοντα, τις προτεραιότητες, τις προθέσεις και το πεπρωμένο του ανθρώπου. Όπως θα δούμε παρακάτω, αυτές είναι λειτουργίες του προμετωπιαίου φλοιού. Σύμφωνα με τον Meng Zi, στο ανθρώπινο σώμα, η καρδιά είναι το υψηλότερο μέλος και οι αισθήσεις είναι χαμηλότερα μέλη. Η διαφορά μεταξύ ενός τζέντλεμαν και των «μικρότερων» ανδρών είναι η σχετική σημασία που δίνουν στα υψηλότερα ή κατώτερα μέλη. Ο “κύριος” [Jun Zi] θέτει τις προτεραιότητές του σωστά, ενώ ο «μικρός» άνθρωπος τις θέτει λάθος. Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι η άποψη της Καρδιάς ως μονάρχης είναι του Κομφούκιου, ενώ η ταοϊστική άποψη θα έβαζε τους νεφρούς στην κορυφή (Jing, Υπουργική Φωτιά αλλιώς). Στην πραγματικότητα, το Ταοϊστικό κείμενο Nei Ye μιλάει πολύ για το jing καθώς και για το xin. O “Zhu Xi” είπε: ” Το μυαλό (xin) είναι ο κύριος του σώματος και είναι μοναδικό. Δεν είναι ο φιλοξενούμενος. Είναι ο διοικητής και όχι o δέκτης εντολών. Το μυαλό είναι ο κύριος ή καθοριστικός παράγοντας του σώματος”.

Ο κινέζος φιλόσοφος “Wang Yang Ming” (1472 μ.Χ. – 1529 μ.Χ.) έχει μια ενδιαφέρουσα θέση σχετικά με τα συναισθήματα: «Η χαρά, ο θυμός, η θλίψη, ο φόβος, η αγάπη, το μίσος και η επιθυμία ονομάζονται επτά συναισθήματα. Αυτά είναι εγγενή στο μυαλό του ανθρώπου. Όταν τα επτά συναισθήματα ακολουθούν τη φυσική τους πορεία, είναι όλα  λειτουργίες της διαισθητικής γνώσης και δεν μπορούν να ταξινομηθούν σε καλό ή κακό ».

Όσον αφορά τη Hun (το πνεύμα που εδράζεται στο ήπαρ), το «Συλλογικό Υποσυνείδητο» (στην Δυτική σκέψη), η κατεύθυνσή της είναι η ανατολή και η πλανητική της ενέργεια είναι αυτή του Δία. Εισέρχεται στο σώμα 3 ημέρες μετά τη γέννηση του ατόμου και κληρονομείται από τον πατέρα. Είναι αιθέρια (yang) στη φύση, ενώ μετά το θάνατο του σώματος, επιβιώνει στη σφαίρα των νεκρών. Αυτή η ιδέα είναι πολύ αρχαία και είναι ήδη στο Βιβλίο των ρητών (Li Ji) της δυναστείας Zhou (1046-476 π.Χ.): «Στον θάνατο, η Hun επιστρέφει στον Ουρανό και η Po’ επιστρέφει στη Γη. ”

Το shen και η hun είναι αδιάσπαστα συνδεδεμένα και μαζί σχηματίζουν τη συνείδηση, το μυαλό και το πνεύμα μας. Ο “Zhang Jie Bin” στο «Κλασικό των κατηγοριών» λέει: « Το Shen και η Hun είναι Yang, η Hun ακολουθεί το Shen, αν το Shen είναι ασυνείδητο, τότε η Hun παρασύρεται». Λέει επίσης: « Το Shen αντιστοιχεί στο yang μέσα στο yang,  η Hun αντιστοιχεί στο yin μέσα στο yang».

Αν θέλουμε να περιγράψουμε την Hun, στο θέμα της «κίνησης», του «στροβιλισμού», της  «περιπλάνησης», της «αναζήτησης» κλπ. είναι πάντα παρούσα. Η παλαιά μορφή της κινεζικής ρίζας μέσα στη λέξη “hun” απεικονίζει την περιστρεφόμενη κίνηση της ψυχής ενός νεκρού στη χώρα του πνεύματος.

Η Hun περιγράφεται ως “η είσοδος και η έξοδος του Shen” ή αυτό που ακολουθεί το Shen στην έλευση και τη μετάβασή του, είναι η Hun”. Η Hun παρέχει κίνηση προς την ψυχή με πολλούς τρόπους:

  • Κίνηση της ψυχής από το σώμα όπως και στα όνειρα
  • Μετακίνηση από την καθημερινή ζωή του ατόμου, όπως τα όνειρα και οι ιδέες της ζωής
  • Κίνηση προς τους άλλους στις ανθρώπινες σχέσεις
  • Κίνηση από άποψη σχεδίων, έργων, οράματος
  • Κίνηση με όρους ή δημιουργικότητα, έμπνευση.

Η υπερβολική κίνηση της Hun μπορεί να προκαλέσει μανιακή συμπεριφορά, ενώ η πλήρης κίνηση του ψυχισμού μπορεί να προκαλέσει ψυχική ασθένεια. Η Hun κινείται προς τα πάνω, προς το Shen και η κίνηση του, δίνει στο Shen την ικανότητα να επεκτείνεται και να προβάλλει προς τα έξω. Η κίνηση της Hun προς το Shen είναι ένα ψυχικό ισοδύναμο της φυσιολογικής ανερχόμενης κίνησης της ενέργειας Qi του ήπατος.

Η Hun βοηθά το Shen στις ψυχικές του δραστηριότητες. Η “Δικαιοσύνη των πέντε καναλιών” (δυναστεία των Τανγκ), λέει: “Η γνώση εξαρτάται από την οξύτητα της Hun “. Η Hun παρέχει στο Shen (το οποίο είναι υπεύθυνο για την ορθολογική σκέψη), διαίσθηση, όραμα και έμπνευση. Δίνει επίσης την “κίνηση” του Shen με την έννοια ότι επιτρέπει στο Shen την ικανότητα διορατικότητας και ενδοσκόπησης καθώς και την ικανότητα να προβάλλει προς τα έξω και να σχετίζεται με άλλους ανθρώπους. Αυτή η δυνατότητα κίνησης και προβολής προς τα έξω συνδέεται στενά με την ποιότητα της γρήγορης και ελεύθερης κίνησης της ενέργειας Qi του ήπατος. Η ελεύθερη ροή του Qi του συκωτιού είναι το φυσικό ισοδύναμο της ικανότητας της Hun για ομαλή μετακίνηση ενώ βοηθά την καρδιά και το Shen. Σημειώστε ότι το ήπαρ έχει επίσης μια φυσιολογική αύξουσα κίνηση. Αυτή η κίνηση είναι προς την καρδιά. Σε ψυχικό επίπεδο, είναι ο ρόλος που διαδραματίζει η υποσυνείδητη σκέψη, η διαίσθηση και η έμπνευση στη γνώση.

Σύμφωνα με τον Giovanni Maciocia: «Για παράδειγμα, ανεξάρτητα από το πρότυπο της δυσαρμονίας που εμπλέκεται, βλέπω την κατάθλιψη ως μια εκδήλωση της έλλειψης κίνησης της Hun και της μανιακής συμπεριφοράς ως εκδήλωση της υπερβολικής κίνησης της Hun. Για να δώσω ένα άλλο παράδειγμα, βλέπω τη διπολική ασθένεια κυρίως ως δυσαρμονία της Hun, ενώ βλέπω το άγχος ως επί το πλείστον ως ασθένεια του Shen και της Po’. Επιπλέον, εάν κάποιος πάσχει από κατάθλιψη, ερμηνεύω ότι ως έλλειψη κινήσεων της Hun και σχεδόν πάντα θα τονώσω αυτή τη κίνηση χρησιμοποιώντας το βελονιστικό σημείο GB-40 (Qiuxu). Ωστόσο, είναι επίσης σημαντικό να υποστηριχθεί αυτό το άτομο, αντιμετωπίζοντας το πρότυπο της δυσαρμονίας που μπορεί να είναι: η στασιμότητα της ενέργειας Qi, η έλλειψη Qi της καρδιάς και των πνευμόνων ή διαφόρων άλλων προτύπων».

Το Shen μπορεί μόνο να αντιμετωπίσει μια ιδέα που κατά καιρούς προέρχεται από τη Hun και πρέπει επομένως να ασκήσει κάποια μορφή ελέγχου πάνω στο υλικό που προέρχεται από τη Hun. Πρέπει επίσης να ενσωματώσει το υλικό που προέρχεται από τη Hun στη γενική ψυχική ζωή. Επομένως, το Shen “συγκεντρώνει” την Hun. Έτσι, η Hun φέρνει κίνηση στο Shen και το Shen παρέχει κάποιο έλεγχο και ολοκλήρωση. Αν το shen είναι ισχυρό και η hun συγκεντρωθεί σωστά, θα υπάρξει αρμονία μεταξύ των δύο και το άτομο θα έχει όραμα, διορατικότητα, σοφία και σωστή ισορροπία μεταξύ “επέκτασης” και “απόσυρσης”.

Εάν το shen είναι αδύναμο και δεν καταφέρει να συγκρατήσει τη hun (ή αν η hun είναι υπερδραστήρια), αυτή η συνθήκη μπορεί να φέρει μόνο αναστάτωση, σύγχυση και χάος στο shen, καθιστώντας το άτομο χαοτικό και ανήσυχο. Αυτό μπορεί να παρατηρηθεί σε μερικούς ανθρώπους οι οποίοι είναι πάντα γεμάτοι από ιδέες, όνειρα και έργα, τα οποία κανένα από αυτά δεν θα πραγματοποιήσουν ποτέ, εξαιτίας της χαοτικής κατάστασης του shen, η οποία δεν μπορεί να συγκρατήσει τη hun. Ορίζει ευρέως (ο Giovanni Maciocia) αυτό, ως “μανιακή συμπεριφορά” έχοντας κατά νου ότι είναι πολύ πιο ήπια κατάσταση από αυτή που παρατηρείται στη διπολική νόσο. Η μανία μπορεί να εμφανιστεί σε διάφορους βαθμούς σοβαρότητας και υπάρχει ένα ευρύ πεδίο συμπεριφορών που, αν και δεν είναι φυσιολογικές, δεν αποτελούν «ψυχική ασθένεια». Με άλλα λόγια, στις πιο ήπιες μορφές της, η «μανία» και η «μανιακή συμπεριφορά» είναι σχετικά συχνές.

Εάν η κίνηση της hun λείπει (που θα μπορούσε να οφείλεται σε υπερβολικό έλεγχο της hun από το shen), ο άνθρωπος στερείται οράματος, φαντασίας, δημιουργικότητας και θα είναι καταθλιπτικός. Η καλλιτεχνική έμπνευση προέρχεται από την hun, όχι από το shen (τουλάχιστον στη δυτική τέχνη, όχι στην κινεζική τέχνη). Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο υπάρχει δυσανάλογη συχνότητα διπολικής νόσου σε δυτικούς καλλιτέχνες (βλέπε Kay Redfield Jamison). Η ίδια ψυχική ενέργεια που τους κάνει καλλιτεχνική φύση, ενδεχομένως, τους κάνει να «τρελαίνονται»!

Ο προμετωπιαίος φλοιός είναι το εμπρόσθιο τμήμα των μετωπιαίων λοβών του εγκεφάλου, που βρίσκεται μπροστά από το κέντρο κίνησης και λόγου. Αυτή η περιοχή του εγκεφάλου έχει εμπλακεί στον σχεδιασμό πολύπλοκων γνωσιακών συμπεριφορών, στην έκφραση της προσωπικότητας και στη ρύθμιση της σωστής κοινωνικής συμπεριφοράς. Η βασική δραστηριότητα αυτής της περιοχής του εγκεφάλου θεωρείται ότι είναι ενορχήστρωση σκέψεων και ενεργειών, σύμφωνα με τους εσωτερικούς στόχους και τους κοινωνικούς κανόνες.

Ο προμετωπιαίος φλοιός (PFC) είναι υπεύθυνος για τις εκτελεστικές λειτουργίες, οι οποίες περιλαμβάνουν τη διαμεσολάβηση αντιφατικών σκέψεων, την επιλογή μεταξύ σωστού και λάθους ή καλού και κακού, την πρόβλεψη μελλοντικών γεγονότων και τον κοινωνικό έλεγχο – όπως η καταστολή των συναισθηματικών ή των σεξουαλικών παροτρύνσεων. Από την κινέζικη οπτική, πολλές από τις προαναφερθείσες λειτουργίες του προμετωπιαίου φλοιού είναι λειτουργίες της hun, π.χ. εκτελεστικές λειτουργίες, μελλοντικές συνέπειες των τρεχουσών δραστηριοτήτων, εργασία προς έναν καθορισμένο στόχο, πρόβλεψη αποτελεσμάτων και προσδοκία βασισμένη σε δράσεις. Όλα αυτά αντιστοιχούν ευρέως στον “σχεδιασμό” της Hun. Ο PFC επηρεάζει επίσης τον κοινωνικό “έλεγχο” (η ικανότητα καταστολής των προτροπών, αν όχι καταπιεσμένων, θα μπορούσε να οδηγήσει σε κοινωνικά απαράδεκτα αποτελέσματα). Αυτό αντικατοπτρίζει τον έλεγχο του Shen πάνω στη Hun.

Η κινέζικη σκέψη θεωρεί ότι, ο προμετωπιαίος φλοιός είναι η αρένα της αλληλεπίδρασης μεταξύ Shen και Hun. Το Shen αντιπροσωπεύει την εκτελεστική λειτουργία με την οποία πρέπει να αλληλεπιδράσει, αλλά και κάπως τον έλεγχο των επιθυμιών της Hun. Το shen αντιπροσωπεύει επίσης την ηθική και κοινωνική διάσταση της ζωής μας, δηλαδή την αλληλεπίδραση με τους άλλους στην οικογένεια και την κοινωνία (η Hun δεν έχει καμία σχέση με την ηθική και γι ‘αυτό χρειάζεται τον «έλεγχο» του shen).

Η Po’ είναι μέρος των πέντε πνευμάτων και σχετίζεται με το στοιχείο του μετάλλου. Κατοικεί στους πνεύμονες με κατεύθυνση τη δύση και συνδέεται με τον πλανήτη Αφροδίτη. Σύμφωνα με τον “Dr. Jake Schmalzriedt”: «ορίζεται ως το μέρος της ψυχής που συνδέεται με το σώμα. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την hun, η οποία θεωρείται αιθέρια ψυχή. Μαζί, η hun και η po’, είναι οι δύο πτυχές της ψυχής, αλληλένδετες όπως το yin και το yang. Η hun αντιπροσωπεύει το yang και τη μη φυσική πλευρά της ψυχής και η po’ αντιπροσωπεύει το yin και τη φυσική όψη της ψυχής. Η po’ είναι επίσης γνωστό ως η σωματική ψυχή, με ισχυρή σύνδεση με τη φύση, τον κόσμο και το σώμα. Είναι στενά συνδεδεμένη με το jing (πεμπτουσία)». Στο “Ling Shu” (Ο πνευματικός άξονας) αναφέρει: “αυτό που εισέρχεται και εξέρχεται με ουσία, λέγεται σωματική ψυχή”. Η po’ κληρονομείται από τη μητέρα κατά τη σύλληψη και μένει με το σώμα μέχρι το θάνατο. Είναι η οργανωτική αρχή της ζωής για το σώμα και μαζί με το jing, είναι υπεύθυνη για τη φυσική εξέλιξη κατά τη διάρκεια της κυοφορίας με την po’ να παρέχει το jing με κίνηση και κατεύθυνση. Η po’ θεωρείται η ζωτική δύναμη του σώματος. Καθώς το jing μειώνεται με την ηλικία, το ίδιο συμβαίνει και με την  po’. Επομένως, όταν προκύψει ο θάνατος, η po’ “σιωπά”.

Λέει ο Καζαντζάκης: «Υπάρχουν μέρες που σηκώνει το σώμα την ψυχή μου, αντί η ψυχή μου να σηκώνει το σώμα μου». Η αλήθεια είναι ότι στην εποχή που ζούμε με αυτούς τους ξέφρενους ρυθμούς απασχόλησης, με τη δυσκολία να βρεθούμε και να ζήσουμε σε φυσικό περιβάλλον, με όλο και λιγότερο χρόνο στη διάθεσή μας, είναι πιο εύκολο να ξεκινήσουμε την ισχυροποίησή μας μέσω του σώματος με διάφορους τρόπους (σωστή διατροφή, άσκηση, διαλογισμός, tai qi, qi gong κλπ).

Στο “Lei Jing” (Ο ταξινομημένος κανόνας), ο “ Zhang Jie-Bin” δηλώνει: “Αυτή η λειτουργία της σωματικής ψυχής (po’) είναι να επιτρέψει στο σώμα να κινείται και να εκτελέσει τη λειτουργία του.” Η po’ είναι υπεύθυνη για τις βασικές δραστηριότητες και λειτουργίες του σώματος. Ενώ αυτό εμπεριέχει όλες τις φυσιολογικές λειτουργίες, μπορεί εύκολα να θεωρηθεί ως αυτόνομο σύστημα όπως η αναπνοή, ο καρδιακός ρυθμός, η αρτηριακή πίεση, η εφίδρωση, η πέψη, κλπ. Πιστεύοντας ότι η po’ φιλοξενείται στους πνεύμονες, η αναπνοή θεωρείται η εκδήλωση της po’.

Η po’ είναι επίσης υπεύθυνη για τη φυσική κίνηση, την ισορροπία και έχει μια ισχυρή σχέση με τις αισθήσεις. Η po’ σχετίζεται ιδιαίτερα με την ακοή, την όραση, την όσφρηση και την αφή, συμπεριλαμβανομένου του πόνου. Όταν η po’ είναι ισορροπημένη, η όραση και η όσφρηση θα είναι οξυμένες και η αίσθηση της αφής πιο έντονη. Η παρακμή των αισθήσεων εμφανίζεται ως μια ηλικία. Αυτό συμβαίνει λόγω της πτώσης του νεφρού jing καθώς και της πτώσης της po’. Η αντίληψη του φυσικού πόνου και του κνησμού προσδιορίζεται από τον “Zhang Jie-Bin” στο “Lie Jing” (Ο ταξινομημένος κανόνας). Μέσα σε αυτό δηλώνει ότι: «ο πόνος και ο κνησμός γίνονται αντιληπτοί από την po’». Αυτό είναι απόδειξη της στενής σχέσης της po’ με τους αισθητήριους υποδοχείς του δέρματος. Ένα άλλο παράδειγμα αυτής της σύνδεσης μπορεί να φανεί από ένα απόσπασμα από το “The Psyche in Chinese Medicine” του Giovanni Maciocia: “Η po’, που είναι στενά συνδεδεμένη με το σώμα, είναι η πρώτη που επηρεάζεται όταν εισάγονται βελόνες: το σχεδόν άμεσο αίσθημα της χαλάρωσης μετά από την εισαγωγή των βελονών οφείλεται στο ξετύλιγμα της po’. Διά μέσου αυτής, επηρεάζονται όλα: το shen, η hun, η yi και η zhi”.

Η ψυχοκοινωνική πλευρά της po’ είναι το άτομο. Τα ψυχο-συναισθηματικά θέματα είναι εσωτερικά και προσωπικά και βαθιά ριζωμένα συναισθήματα που δεν έχουν έρθει στο συνειδητό. Η po’ επηρεάζεται από όλα τα συναισθήματα, αλλά κυρίως από την ανησυχία, τη λύπη και τη θλίψη. Αυτά τα συναισθήματα συνδέονται και προέρχονται από την αδυναμία του ατόμου να αντιμετωπίσει γενικά την απώλεια και έτσι να εκδηλωθεί ως καταπιεσμένη λύπη και θλίψη.

Η po’ είναι επίσης γνωστή ως η ψυχή των ζώων. Αυτό αναδύεται από την ιδέα των βασικών ή πρωταρχικών ενστίκτων και μπορεί να φανεί στη βασική φυσιολογική λειτουργία του σώματος που αναφέρθηκε νωρίτερα. Αλλά μπορεί επίσης να γίνει λόγος στη σχέση φυσικών και υλικών αναγκών, συλλέγοντας και κρατώντας πάνω σε αυτό ότι χρειάζεται για να επιβιώσουν, ενώ παράλληλα απελευθερώνουν πράγματα που δεν έχουν κανένα όφελος. Αυτό είναι διάκριση, μια ποιότητα της po’, όπου το ένστικτο και η κρίση λαμβάνουν χώρα εντός και σε σχέση με τον περιβάλλοντα κόσμο. Ένα άλλο χαρακτηριστικό της ψυχή των ζώων είναι η ικανότητα να βιώνει συναισθήματα και πόνο χωρίς να παραμένει σε αυτήν εμπειρία επί μακρόν. Αυτό μπορεί να προσδιοριστεί περαιτέρω δηλώνοντας ότι, η ικανότητα της po’ να είναι χωριστά από και χωρίς να αποδίδει σημασία ή νόημα στον πόνο που βελτιστοποιεί τη λειτουργία του σώματος. Η po’ συνδέεται με μία και μόνο διάρκεια ζωής και με αυτή μία σύνδεση με τις εμπειρίες σε συγκεκριμένη στιγμή στο χώρο και στο χρόνο.

Υπάρχει στενή σχέση μεταξύ της po’, του πνεύμονα και του δέρματος και ως εκ τούτου, συναισθηματικές διαταραχές, αναπνευστικά προβλήματα και δερματολογικά θέματα είναι οι συνθήκες που προκύπτουν περισσότερο με την ανάμειξη της po’. Αυτά τα ζητήματα μπορούν να προκύψουν μεμονωμένα ή σε συνδυασμό μεταξύ τους ταυτόχρονα, ή μπορούν να δημιουργούν επίσης το ένα το άλλο. Ένα τέτοιο παράδειγμα θα ήταν, πως οι συναισθηματικές διαταραχές μπορούν να οδηγήσουν σε νοσήματα όπως έκζεμα στο δέρμα και πώς οι άνθρωποι που πάσχουν από έκζεμα μπορούν να αναπτύξουν άσθμα. Ενώ είναι σημαντικό να δούμε την αλληλεξάρτηση μεταξύ αυτών των ζητημάτων, κατά τη θεραπεία αυτών των διαταραχών, είναι καλύτερα να εστιάζουμε στην κύρια κατάσταση.

Οι δυσαρμονίες της po’ εμφανίζονται συνήθως είτε ως υπερ-συστολή ή υπερβολική επέκταση της po’ και όπως αναφέρθηκε παραπάνω, κυρίως ως συναισθηματικές, αναπνευστικές διαταραχές. Μια υπερβολική εσωτερική ή συστολική κίνηση της po’ παρουσιάζεται ως μία καταστολή των συναισθημάτων. Αυτή η καταστολή είναι συχνά μια ανέκφραστη θλίψη που συστέλλει τη po’ και συνήθως εκδηλώνεται συναισθηματικά ως κατάθλιψη και λύπη.

Μπορεί επίσης να παρατηρηθεί, σε ένα άτομο που αποσύρεται από τη ζωή ή από κάποιες σχέσεις, να κολλάει σε αρνητική επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά, να έχει δυσκολία να τις αφήσει πίσω του, ή παρατηρείται διανοητική σύγχυση ή αμνησία. Μπορεί να εκδηλωθεί σωματικά όπως: με προβλήματα στην αναπνοή (δύσπνοια και συριγμό), ή δερματικές παθήσεις (εξανθήματα ή έκζεμα). Αυτή η συρρίκνωση μπορεί επίσης να προκαλέσει στάση της ενέργειας qi και με την πάροδο του χρόνου μπορεί να συμβάλει στο σχηματισμό όγκων του μαστού. Καθώς η po’ είναι φυσικά σε ελαφρώς μεταβαλλόμενη κατάσταση, οποιαδήποτε επέκταση της po’ θεωρείται υπερβολή. Η ανεξέλεγκτη επέκταση της po’ μπορεί να εμφανίσει συναισθηματικές διακυμάνσεις, αισθήματα αγωνίας, εμμονής ή υπερβολικής ανησυχίας.

Τα αναπνευστικά προβλήματα παρουσιάζουν δυσκολία στην αναπνοή, συριγμό, ή βήχα. Τα δερματολογικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν, θα παρουσιάσουν έντονη φαγούρα ή επώδυνα εξανθήματα με κνησμό. Θεραπευτικά όλες οι παραπάνω διαταραχές αντιμετωπίζονται μέσω των βοτάνων, του βελονισμού, αναπνευστικών ασκήσεων και του διαλογισμού μέσω της TCM.

«Καθώς εκδηλώνεται η Po’, εμφανίζεται το Jing. Λόγω του Jing, η Hun εκδηλώνεται. Η Hun προκαλεί τη γέννηση του Shen. Λόγω του Shen, η συνειδητότητα ​​έρχεται, λόγω της συνειδητότητας, η Po’ εκδηλώνεται ξανά. Η Hun και η Po’, το Yang και το Yin και οι πέντε φάσεις είναι ατελείωτοι κύκλοι, μόνο το επιτευχθέν μπορεί να ξεφύγει από αυτό», είπε ο Master Hu.

Η ψυχολογική πτυχή ή το πνεύμα που σχετίζεται με τον σπλήνα-πάγκρεας είναι το Yi ή διανόηση. Το Yi συνδέεται με το στοιχείο γης. Η κατεύθυνση του είναι το κέντρο και η πλανητική του ενέργεια είναι ο Κρόνος. Το Yi περιλαμβάνει την ικανότητά μας να αξιοποιούμε την αντίληψή μας ώστε να χρησιμοποιούμε την διάκριση και να διαμορφώνουμε προθέσεις. Ένα μη ισορροπημένο Yi μπορεί να εκδηλωθεί ως ασυναρτησία ή ασυνείδητη εσωτερική φλυαρία, ένα είδος υπερβολικής σκέψης ή “περισυλλογή” που βλάπτει τη σπλήνα. Ένα υγιές Yi εκδηλώνεται ως πνεύμα ενσταλαγμένο με νοημοσύνη και κατανόηση. Η διάνοια (Yi) είναι υπεύθυνη για τη μνήμη, τη συγκέντρωση, τη σκέψη, τη λογική σκέψη, την ικανότητα για μελέτη και εφαρμογή. Στην παθολογία, η ικανότητα να σκέφτεται κάποιος, μπορεί να γίνει περισυλλογή, υπερβολική σκέψη ή εμμονή, φαντασίωση ή περιπλάνηση.

Το Yi είναι το πνεύμα που καθοδηγεί την κίνηση του Qi με συνειδητό τρόπο. Το ρητό «Το Yi οδηγεί το Qi» χρησιμοποιήθηκε αρχικά στην πρακτική «Qigong» αλλά μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις πρακτικές. «Όπου δίνεται η προσοχή, ρέει η ενέργεια», είναι μια άλλη μετάφραση που έχει κάνει την διαδρομή της στη λαϊκή κουλτούρα, τουλάχιστον σε όσους ενδιαφέρονται για την κίνηση και τις επιπτώσεις της ενέργειας qi.

Εντός της πρακτικής του “Qigong”, αυτό γίνεται εύκολα κατανοητό. Χρειάζεται ένας υγιής σπλήνας για να υποστηρίξει ένα ισχυρό, ισορροπημένο Yi που μπορεί να κρατηθεί πάνω από την επιθυμητή περιοχή ή κίνηση για να ενθαρρύνει μια πιο αποτελεσματική κίνηση του Qi. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο σπλήνας έχει τόσο σπουδαίο ρόλο στη μελέτη και εν μέρει, γιατί η υπερβολική μελέτη (ή υπερβολική σκέψη / ανησυχία που μπορεί να θεωρηθεί μελέτη ή προσοχή) μπορεί να αποδυναμώσει τη σπλήνα.

Ο ψυχολογικός καθρέφτης στη λειτουργία του ελέγχου του σπλήνα, εξηγεί γιατί η σχέση αυτή λειτουργεί και με τους δύο τρόπους. Ένας σπλήνας αποδυναμωμένος από την ακατάλληλη διατροφή θα οδηγήσει σε ένα αποδυναμωμένο Yi και το μυαλό δεν θα είναι επαρκώς ελεγχόμενο ή ικανό να αφομοιώσει πληροφορίες, οδηγώντας σε μια τάση να ανησυχεί και να ταξιδεύει σε νοητικούς κύκλους, σαν «ένα σκυλί που κυνηγάει την ουρά του». Αυτό μπορεί επίσης να οδηγήσει σε μια καταπιεσμένη προσωπικότητα, καθώς η μητρική πτυχή του στοιχείου της Γης κινείται εκτός ισορροπίας. Αυτό εντείνεται από την ανάγκη ελέγχου, εξαιτίας υπερβολικών και μη ρεαλιστικών ανησυχιών που αυξάνονται και κυριαρχούν στο μυαλό. Αντίστοιχα, ένας υγιής σπλήνας θα οδηγήσει ένα άτομο να εγκαταλείψει την ανάγκη του να ελέγξει και να διατηρήσει υγιείς σχέσεις, επιτρέποντάς του να εμπιστευτεί. Μία παλιά παροιμία λέει: “Είστε αυτό που τρώτε”. Oι λόγοι, για τη σημασία της καλής διατροφής στην ταοϊστική σκέψη, έχουν εξηγηθεί πολλές φορές: «υγιής σπλήνας, υγιές μυαλό»!

Το πνεύμα του συστήματος των νεφρών είναι το Zhi. Το Zhi συνδέεται με το στοιχείο του νερού και μεταφέρει την ενέργεια στην κατεύθυνση του βορρά και σχετίζεται με τον πλανήτη Ερμή. Το Zhi είναι ο «υπουργός» που είναι υπεύθυνος για την πρόθεση και την προσπάθεια που απαιτούνται για την επίτευξη των πραγμάτων («τα κότσια μας»). Αυτό περιλαμβάνει την προσπάθεια και την επιμονή που χρειάζονται για την επιτυχία της πνευματικής μας καλλιέργειας. Σύμφωνα με τον Ταοϊσμό, η μέγιστη χρήση της προσωπικής θέλησης είναι να ευθυγραμμιστούμε με τη “θέληση του Ουρανού”, δηλαδή. με το Τάο. Η πνευματική δράση που απορρέει από μια τέτοια επιλογή έχει την ποιότητα του wu wei: ακούσια και αυθόρμητα επιδέξια ή “ορθή” δράση.

Η θέληση (zhi) είναι η αποφασιστικότητα του νου, στρέφει τη νοοτροπία σε μία συγκεκριμένη κατεύθυνση και ελέγχει τη δραστηριότητά της. Η βούληση στοχεύει σε έναν στόχο, είτε προσωπική φιλοδοξία είτε ευγενής, ιδανικά. Μέσα από τη θέληση, κάποιος είναι διατεθειμένος να κάνει ή να μην κάνει κάτι, με την τάση να του αρέσει ή να μη του αρέσει κάτι. Η θέληση είναι μια βαθιά και ισχυρή φιλοδοξία ολόκληρης της ύπαρξης του ατόμου. Εάν αυτό που φιλοδοξεί είναι ευθυγραμμισμένο με αυτό που είναι επωφελές για τη ζωή, τότε η zhi εξυπηρετεί την ανάπτυξη και την επίτευξη του όντος. Αν αυτό που φιλοδοξεί είναι αντίθετο προς τους φυσικούς κανόνες, η zhi στρέφει τη δύναμή της ενάντια στη ζωή, εξαντλώντας τη ζωτικότητα με τα πάθη, την εξαθλίωση και με ακατάλληλες επιθυμίες.

Αν αυτό που φιλοδοξούμε είναι σύμφωνο με την αρχική μας φύση, η zhi θα λειτουργεί ως μια συνεχής υπενθύμιση του τι είναι σωστό και μας οδηγεί προς την εκπλήρωση του πεπρωμένου μας. Έτσι διατηρούμε την αρμονία στην ζωή μας. Αλλά αν η βούληση αποτελείται από κλίσεις που δημιουργούνται από τα πάθη που προέρχονται από τις επιθυμίες των αισθήσεων και από εγωιστικούς σκοπούς, μας ωθεί να αποκλίνουμε, να βγούμε από τον άξονά μας, μέσω των επιθυμιών που πολλαπλασιάζονται και αυξάνονται συνεχώς, δεδομένου ότι δεν μπορούν να θρέψουν τη ζωή.

Η σχέση με την εκπλήρωση του πεπρωμένου είναι επίσης σημαντική. Να ζούμε σύμφωνα με τον τρόπο που ο Ουρανός ή η Φύση μας δημιούργησε, είναι αυτό που ονομάζεται πεπρωμένο. Η ωφέλιμη zhi θα μας οδηγήσει προς την εκπλήρωση των ουράνιων ή φυσικών παροχών σε καθημερινή ζωή καθώς και στην πορεία oλόκληρης της ζωή μας.

Αυτό εξηγεί τη σχέση που υπάρχει στην ιατρική μεταξύ της θέλησης zhi και των νεφρών, αντιπροσωπευτικό του στοιχείου νερού. Το νερό συνδέεται με την προέλευση και τις αρχές της ζωής, όπως είναι οι νεφροί μέσα σε ένα ον, τη συνεχή σχέση με την προέλευση (καταγωγή), τη ρίζα του Προ-Ουράνιου qi. Είναι επίσης η σταθερή βάση για την αλληλεπίδραση του yin και του yang σε όλα τα όργανα. Όσο το yin και το yang των νεφρών είναι ισχυρά και ισορροπημένα, τα όργανα μπορούν να λειτουργήσουν πλήρως και σωστά. Εξασφαλίζουν τη συνεχή ροή της ζωής και τη διατήρηση της ταυτότητας μέσα σε κάθε άνθρωπο η οποία είναι να παραμείνει πιστός στην αρχική του κληροδότηση και να ζήσει σύμφωνα με τη πρωταρχική ικανότητα στην προσωπική του ζωή του. Αυτό σημαίνει να πετύχουμε το πεπρωμένο κάποιου, να οικοδομήσουμε και να ανανεώσουμε το Μετα-ουράνιο qi στο μοντέλο του Προ-Ουράνιου qi.

Το πνεύμα που συνδέεται με ένα όργανο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αντιπροσωπεύσει τη λειτουργία αυτού του οργάνου, χωρίς να συνεπάγεται ένα πιο νοητικό ή πνευματικό επίπεδο  δραστηριότητας. Για παράδειγμα, στο «Suwen» (κεφάλαιο.62), το πνεύμα «shen» αντιπροσωπεύει τη λειτουργία της καρδιάς και η θέληση «zhi» των νεφρών. Τότε είναι δυνατόν να μιλήσουμε για υπερβολή και ανεπάρκεια του «shen» και της «zhi». Αλλά το shen και η zhi δεν λαμβάνονται στο πλαίσιο αυτό ως το μυαλό ή μέρος του νου! Θεωρούνται ως η συνήθης λειτουργία της καρδιάς ή των νεφρών. Σε αυτή τη περίπτωση, τα αναφερόμενα συμπτώματα αντιστοιχούν σε δυσλειτουργία των οργάνων και όχι σε δυσλειτουργία του νου.

Κλείνοντας, θα αναφέρω μία φράση από την Elizabeth Reninger (Taoism Expert): «To να αφυπνήσει κάποιος το «πνεύμα των οργάνων», είναι παρόμοιο με το «κάλεσμα των πνευμάτων» σε ένα τελετουργικό σαμανισμού. Τα “5 πνεύματα” (Shen), όταν βρίσκονται σε ισορροπία, δονούνται με μια ηχηρή ομορφιά, παρόμοια με εκείνη των πλανητών, «Αρμονία των Σφαιρών». Τελικά, στο πλαίσιο της πρακτικής μας για το “neidan” (Εσωτερική Αλχημεία), τα πέντε Shen επιστρέφουν στην ενιαία αντίληψη του Tao»!

Πηγές: Giovanni Maciocia (The foundations of Chinese medicine), https://www.learnreligions.com (Elizabeth Reninger), http://www.elisabeth-rochat.com/docs/24_zhi_will.pdf, http://www.scholarsage.com/the-spleen/, Nei Jing (Κίτρινος Αυτοκράτορας).